Algemene voorwaarden & Huisregels
Op deze pagina vindt u onze Algemene Voorwaarden en huisregels die gelden in onze praktijken:
Bescherming Persoonsgegevens
- Als nieuwe patiënt dient u een geldig identiteitsbewijs en uw zorgverzekeringspas te overhandigen tijdens de eerste afspraak.
- Uw medische dossier is tegenwoordig gekoppeld aan uw BSN-nummer. Daarom is een inschrijving alleen mogelijk met een geldig BSN-nummer.
- Wijzigingen in uw persoonlijke gegevens, zoals adres, telefoon, e-mail etc., dient u zo spoedig mogelijk aan ons door te geven.
Wij vinden het belangrijk dat de privacy van onze klanten/cliënten goed wordt geborgd. Tevens is de dossiervorming gebonden aan wettelijke regels, die voor u een goede waarborg vormen voor bescherming van persoonlijke gegevens. Uiteraard is onze beroepsgroep ook gebonden aan wettelijke geheimhoudingsplicht. Dat betekent dat we alleen (medische) informatie mogen uitwisselen met zorgverleners die direct bij uw behandeling of begeleiding betrokken zijn. Zoals uw (huis)arts of fysiotherapeut. Is het in het kader van uw behandeling of begeleiding wenselijk informatie uit te wisselen met andere betrokkenen, dan is daarvoor uw toestemming nodig.
Wij raden u aan om ons Privacyreglement te lezen voor een uitgebreide omschrijving over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens en de bescherming daarvan.
Afspraak verzetten of annuleren:
Het verzetten of annuleren van een afspraak moet tijdig gedaan worden. Bij een niet nagekomen afspraak zal de voor u gereserveerde behandeltijd in rekening worden gebracht. Afspraken kunnen uiterlijk 48 uur van te voren kosteloos worden verzet/geannuleerd (zon- en feestdagen niet meegerekend).
Aanmelding
Voorafgaand aan de eerste afspraak, verzoeken wij u om de aanmeldingsformulier op deze website zo volledig mogelijk in te vullen. Hierdoor kunnen wij van tevoren een dossier aanmaken en uw hulpvraag nog beter voorbereiden. Ergotherapie Zoetermeer en Haaglanden neemt binnen 48uur contact met u op om een intake in te plannen.
Eerste afspraak (intake)
Behandelingen kunnen plaatsvinden bij ons op de praktijk of tijdens een bezoek bij u thuis, afhankelijk van de hulpvraag en medische indicatie. Dit gebeurt altijd met een vooraf gemaakte afspraak en in overleg met u.
Bij het eerste bezoek aan de ergotherapeut neemt u mee:
- verwijzing huisarts
- identiteitsbewijs
- zorgverzekeringspasje
Om hoge kwaliteit van zorg te kunnen bieden is het voor ons noodzakelijk om eerst een goed beeld te krijgen van uw gedetailleerde (thuis)situatie, uw gewoontes en uw wensen.
Tijdens de intake afspraak:
- Maakt u kennis met uw vaste behandelende therapeut
- Worden uw thuis- en eventueel werksituatie in kaart gebracht
- Wordt uw behandelplan met u besproken
Let op: aan een intake afspraak, zijn net zoals bij iedere behandeling, kosten verbonden.
Behandelingen op locatie (of aan huis):
Bij behandelingen aan huis, dient u rekening te houden met ca. 15 minuten uitlooptijd. Dit betekent dat de ergotherapeut 15 minuten later of eerder aanwezig kan zijn op uw afspraak aan huis of op locatie.
Eigen verantwoordelijkheid in de samenwerking
Onze behandelingen zijn een product van samenwerking van u en uw behandelaar. Uw eigen bijdrage is een cruciaal onderdeel voor het succesvol maken van de behandeling.
Onder eigen bijdrage verstaan we:
- het adequaat volgen van instructies gegevens door uw behandelaar;
- openheid en eerlijkheid over wat wel en/of niet passend is in uw situatie;
- dat u verantwoordelijk blijft voor communicatie en afspraken omtrent vorderingen in uw behandelproces.
Verkeerstraining
Verkeerstrainingen kunnen onderdeel zijn van de ergotherapiebehandeling. Een dergelijke training (fiets, elektrische rolstoel, scootmobiel, etc.) is voor eigen risico. Bij onverhoopte schade of letsel dient u deze te verhalen bij uw eigen verzekering.
Stagiaires
De praktijk werkt graag mee aan het goed opleiden van aankomende ergotherapeuten. Een stagiaire kan in een bepaalde periode van het jaar aanwezig zijn. Mocht u bezwaar hebben tegen de overname van uw behandeling door een stagiaire of bezwaar hebben tegen de aanwezigheid van een stagiaire tijdens uw behandeling dan kunt u dit kenbaar maken.
Niet toegestaan
- huisdieren;
- roken, alcoholische dranken en drugsgebruik;
- onverpakt voedselwaren en eten;
- zonder toestemming fotograferen, filmen of geluidsopname maken;
- agressieve uitingen en handelingen (lees hieronder verder)
Agressie
Geen enkele vorm van verbale of fysieke agressie is acceptabel. Wanneer onze collega’s of bezoekers zich onveilig voelen kan de politie worden ingeschakeld.
- Bij verbale agressie kunt u denken aan schelden, dreigen of schreeuwen.
- Fysieke agressie betekent elke ongewenste vorm van aanraking, zoals duwen, trekken of slaan. Ook slaan of schoppen tegen meubilair of muren/deuren/ramen vallen onder fysieke agressie.
- Bij aanhoudende verbale agressie zal de praktijkmedewerker de verbinding verbreken. Bij ernstige verbale agressie wordt aangifte gedaan bij de politie.
- Fysiek/lichamelijk geweld is onacceptabel en de politie zal altijd worden ingeschakeld. Als gevolg hiervan kan de praktijk de behandelrelatie opzeggen. Hier hoeft geen waarschuwing aan vooraf te zijn gegaan.
- Kosten door beschadiging van de inventaris worden op de dader verhaald.
Klachten en complimenten
De praktijk vindt het belangrijk dat cliënten tevreden zijn over de aangeboden zorg. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent. Heeft u een klacht over uw ergotherapeut?
Bespreek uw probleem eerst met uw ergotherapeut. Dan kunt u samen zoeken naar een bevredigende oplossing. Als u het moeilijk vindt uw ergotherapeut rechtstreeks te benaderen, neem dan contact op met de praktijkmanager. Komen we er samen niet uit, dan verwijzen wij u naar www.klachtenloketparamedici.nl voor de klachtenprocedure.
Heeft u opmerkingen, tips óf een compliment? Ook die horen we graag. U kunt deze uiteraard persoonlijk geven aan uw ergotherapeut, maar ook kenbaar maken via het contactformulier op de website of laat uw waardering achter op Google Reviews en/of ZorgKaart Nederland